روان پرستار

برای ثبت و ضبط تجارب بیست ساله کار با بیماران بخش روان

روان پرستار

برای ثبت و ضبط تجارب بیست ساله کار با بیماران بخش روان

دعای ماه رجب + تفسیر


یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ
ای که برای هر خیری به او امید دارم

وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ
و از خشمش در هر شری ایمنی جویم

یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ
ای که می دهد (عطای ) بسیار در برابر (طاعت ) اندک

یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ
ای که عطا کنی به هرکه از تو خواهد

یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ
ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد

وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ
و نه تو را بشناسد

تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً
از روی نعمت بخشی و مهرورزی

اَعْطِنی بِمَسْئَلَتی اِیّاکَ
عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم

جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَهِ
همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را

وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی
و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم

اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِ
همه شر دنیا و شر آخرت را

فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ
زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد (یا کم نیاید) و

وَزِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ
بیفزا بر من از فضلت ای بزرگوار

یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ
ای صاحب جلالت و بزرگواری

یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ
ای صاحب نعمت و جود

یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتی عَلَی النّارِ
ای صاحب بخشش و عطا حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ

------------


عنوان : مروری بر دعای ماه رجب
سخنران : حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد


بسم الله الرحمن الرحیم

در این ماه «یا من ارجوه لکل خیر» یعنی وقتی به ماه رجب می رسی ، شما از لحظه شروع ماه رجب دیگه توقعت از خداوند تبارک و تعالی فقط و فقط خیر است .

«و امن سخطه عند کل شر» و ایمن هم به شما می ده.

چند نکته در اینجا داریم :
1- چه کسانی در این ماه امیدوار باشند؟
2- «و امن سخطه» یعنی چی ؟ یعنی در این ماه خداوند تبارک و تعالی بساط سخط – بساط عصبانی شدن- رو کلاً تعطیل می کند
چه قدر فرصت عجبیست . بعضی وقتها بعضی فرصتهایی که در ماه رجب هست ، من دقت کردم در خیلی از شب های مهم سال هم نیست.

«یا من یعطی الکثیر بالقلیل»
. خداوند تبارک و تعالی همیشه این طوریه یعنی شما کاه که می برید ، کوه بجاش می ده . این خدا خدایست که وقتی خیلی کم می بری ، خیلی زیاد عکس العمل نشون می ده. تا جایی که بعضی وقت ها احساس می کنیم که با منه !!

«
یا من یعطی من سئله» در این ماه خداوند تبارک و تعالی هر کس که صداش بزنه ، جواب می ده.


«یا من یعطی من لم یسئله
» اگه یه وقتی شما توی ماه رجب بدونی ماه رجبه ، بدونی با ماه های دیگه فرق می کنه ، اما یادت بره دعا کنی ، خداوند تبارک و تعالی یه چیزی توی ماه بهت می ده.

«و من لم یعرفه»
دامنه رو باز می کنه ؛ حتی کسانی که خدا را نمی شناسند ، در ماه رجب یه بهره ای می برند.
پس سه طبقه شد :
1- «من لم یعرفه» کسانی که خدا را نمی شناسند ، اینها طبقه ای هستند که از رحمت عمومی ماه رجب بهره می بردند.
2- «من لم یسئله» کسانی که از طبقه خصوصی ماه رجب هم بهره می بردند . می دونه ماه رجبه ولی حواسش نبوده و صدا نزده
3- «من سئله» خاص الخاص هستند. کسانی هستند که چون خدا رو در ماه رجب صدا می زنند ، این صدا زدنشون باعث میشه خداوند بهشون خاص نگاه کنه . یکی از برترین صداهاش هم در این شعر اومده :


مـــــــــــاه رجـــــــــــب و مـــاه نــــزول بــــــرکـــات است
پیوســـــــته ســـــرود رجبـــــــــــییون صـــلـــــوات است


کلاس دعا کردن تو در ماه رجب نسبت به ماه های دیگه توفیر می کنه.

«اعطنی بمسئلتی ایاک»

حالا که خودت در دیزی رو باز گذاشتی و دستور العمل دادی که : ملائکه ی من در دیزی در ماه رجب بــــــاز ، حیای گربه هم لازم نیست . یعنی رسماً خدا ابلاغ داره درهای دیزی ها در ماه رجب باز ، گربه های بی حیا هم ممنوع الورود نیستند ، تشریف بیارند هر چی دوست دارند بخورند !!
حالا چی می خوای بنده من ؟
 

«جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخره»
هر چه خوبی توی دنیاست و هرچی خوبی در آخرته در این ماه من از تو می خوام .

شما برید توی کل دعاهای ماه رمضان حتی دعای شب قدر بگردید ، این جمله رو پیدا نمی کنید.
ماه رمضان خیلی خوبه، اما ماه رجب ماه زرنگ هاست. چون زرنگ ها کمترن ، مشتری ماه رجب هم کمتره
بعد می یاد دو قبضه می کنه دعا رو . یعنی آخــــــر پُـــررو بازی یه بنده است . که خیلی هم عــــالیه.

«وصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخره» من نبینم مشکلات دنیا و آخرت . « صرف» یعنی روی برگرداندن . من روم برگردونده باشه ، هیچ کدام از مشکلات دنیا و آخرت رو نبینم. چرا؟ «تحننا منه و رحمه» خودت گفتی این ماه ، ماه منت گذاشتن ، نرم گرفتن ، آروم بودن ، چشم پوشی کردن ، گذشتن ، بخشیدن خروار به دینار ، بخشیدن کوه به کاه . به این دلیل این جوری شده.
 

«فانه غیر منقوص ما اعطیت و زدنی من فضلک یا کریم»
برای اینکه از در خانه تو اگر همه چی رو بهم بدی ، سر سوزنی کم نمی شه.
ما بنده ها اگه در خونه کریم ترین کریمان بریم ، اگر فقط یک ریال به ما کمک کنه ؛ یک ریال از اموالش کم می شه . در خونه تو که می یایم ،هیچی کم نمیشه.
برادرا و خواهرا : تو این ماه پُــررو بازی مطلق ، با خیال راحت بیا بشین و بگو :
اومدم غرق در گناهم ، هیچی نیاوردم ، امیدم اینکه اولاً تمام گناهام رو پاک کنی ، ثانیاً همه چی هم بهم بدی .
برید یه دعا پیدا کنید توی ماه رمضان، ماه شعبان ، مفاتیحُ زیر و رو کنید ببینید یه جایی هست این گونه بنده اجازه داشته باشه با خدا صحبت کنه .
لذا خیـــــلی قدر ماه رجب رو بدونید.

واقعیات را به کودک خود بگوئید

مادر بعد از مرگ پدر و فقدان وی باید از یک سو به عنوان یک مادر الگوی مهر وعاطفه و محبت باشد و از سوی دیگر به جای پدر وظیفه انظباطی و امرونهی را انجام دهد، گرچه ترکیب عاطفه و انظباط، کاری دشوار و ظریف است.
به گزارش جهان به نقل ازمهر، کودکی که پدر ومادر خود را از دست داده یتیم می خوانیم، ولی از نظر علمی تنها چنین کودکی نیست که یتیم است، بلکه هر کس که به عللی از محبت پدر یا مادر و یا از تماس مداوم با آنها محروم باشد یتیم خواهد بود.

 
پدران یا مادرانی که فرصت کافی یرای رسیدگی به فرزندان خود را ندارند فرزندانی یتیم دارند. کودکی که نه شب ونه صبح پدرش را می بیند، چون زود به سر کار می رود و دیر بر می گردد. کودکی که پدر و مادرش متارکه کرده اند و احوالی از او نمی پرسند یتیم به حساب می آیند

 
یکی از وقایع تلخی که به دلیل نوع زندگی امروز بیشتر رخ می دهد مرگ پدر و یتیم شدن فرزندانش است. در برابر چنین کودکی وظیفه مادر سنگین و دامنه مسئولیتش وسیع است. او می تواند کودک را از رنج نجات دهد و بر مشکلات فائقش سازد. اگر او هم کودک خود را برنجاند غم او را چند برابر کرده است.

 
مادری در چنین شرایطی دارای دو وظیفه است، بخشی شامل وظایف شخصی خود به عنوان یک مادر که باید الگوی مهر وعاطفه و محبت باشد، بخشی دیگر شامل وظایف پدری که جنبه انظباطی و امرونهی است و ترکیب عاطفه و انظباط کاری بالنسبه دشوارو ظریف است. او در برابر کودک بر این اساس دو شخصیت دارد. هنر لازم است که این دو جبهه را در هم ادغام کند وشخصیت واحدی را عیان سازد.

 
اعلام مرگ پدر

کودکی که در اثر مرگ پدر یتیم مانده بدون شک غمگین ومتاثر است، حال مساله این است که مادر در برابر او چه کند و مرگش را چگونه اعلام نماید. در اینجا طرز فکرها وطرز عمل ها متفاوت است، برخی بحث از مسافرت پدر به میان می آورند. بعضی از بیمارستان رفتن او حرف می زنند و از این قبیل.

 
برای کودک بزرگتر از هفت سال می توان مرگ را کاملا مطرح کرد ولی دلگرمش نمود که از این پس من برای رشد وبزرگ شدن تو کار وتلاش می کنم و بهانه آوردن و توجیه، اعتماد طفل را از مادر سلب می کند، مرگ را چون هیولایی ترسناک جلوه می دهد و حتی ممکن است طفل مادر را دروغگو بخواند. طفل در این سنین باید بداند مرگ چیست وزندگی چیست؟ برای کودکان کمترازهفت سال توجیه مرگ کاری دشوار است ولی به سادگی مهر مادر به جای پدر جایگزین می شود و کودک آن را تحمل می کند.

 
تقویت روحیه کودک

از وظایف مهمی که مادر درباره کودک یتیم خود دارد تقوبت روحیه اوست. دادن دلگرمی به او که بزرگ شده و می تواند خود کارها را با کمک مادر سروسامان دهد. مادر باید با بردباری ومتانت وبا شکیبایی به او اطمینان دهد که حامی اوست و با رفتار خود باید به کودک درس تحمل دهد. استقامت و پایداری را به او بفهماند، در همین همدردی با او به حفظ روحیه اش اقدام کند.

 
مادر پس از وفات شوهر یا جدایی از او باید طفل را با بستگان و خویشان مرد او چون دایی و عمو آشنا کند و زمینه را برای تماس بیشتر او با آنها فراهم سازد و در جمع محیطش را عادی وشاد و اطمینان بخش نماید.

 
خودداری از افراط در محبت

کودک در حین نیاز به مهر احتیاج به قاعده ومقررات دارد تا زمینه ای برای کنترل او باشد. شک نیست که اگر پدر زنده بود این مقررات را اجرا می کرد و اینک که او نیست مادر به جای او باید انجام وظیفه کند. در انجام وظیفه باید توجه کند که محبت او به افراط کشانده و زمینه کنترلی او را سست نکند.

 
کودکی که پدر را از دست داده از یکسو احساس آزادی می کند و می خواهد از زیر بار وظیفه شانه خالی نماید. اگر مادر مقررات را درباره او رعایت نکند موجب بی بندوباری و بی قیدی ها می شود. در اجرای انظباط باید دقیق باشد. سخت گرفتن و به یکباره رها کردن کار تربیت را در پیشبرد به سوی هدف دشوار می سازد و در برخی موارد ممکن است زمینه را برای مقاومت علیه مادر و یا انتخاب یک روش بی قیدی و بی توجهی فراهم سازد. درست است که مادر نقش الگوی انظباطی پدر برای فرزند است ولی در اجرای آن باید احساسات و عواطف کودک را هم در نظر داشته باشد. سازش کاری و خودداری از انتقاد در کار تربیت پسندیده نیست، عمل خوب یا بد را باید تذکر داد و مقررات آن را اجرا کرد. و در این مورد جنبه احساساتی و رافت مادری باید نادیده گرفته شود. در عین حال فراموش نباید کرد که گاهی اشتباهات قابل گذشت است مخصوصا اگر طفل برای بار اول غلطی را مرتکب شده باشد.

 
از وظایف و مسئولیت های مهمی که مادر پس از مرگ پدر درباره فرزند بر عهده دارد تعیین وظیفه و مسئولیت برای طفل است. باید در خانه کاری به او ارجاع کند و انجام آن را از وی بخواهد. روش او در قبال کودک باید آنچنان باشد که او آن وظیفه را بپذیرد و بر دوش کشد و با غروری آن را انجام دهد. شک نیست در چنین مواردی مادر به تحسین او خواهد پرداخت.

 
کنترل تکالیف مدرسه ضروری کار مادر است و این امر تا هنگامی ادامه می یابد که طفل در انجام آن سهل انگار باشد در غیر این صورت مداخله چندانی لازم نیست. احترام به حس استقلال طلبی کودک مادامی که موجب لطمه ای به خود ودیگران نشود ومقرراتی را لغو نکند خوب است واستقلال طلبی حتی در مصرف پول جیبی برای او باید محترم شمرده شود و طرز استفاده پول باید با راهنمایی مادر انجام شود نه با دستور او، مادر در این زمینه باید نظارت داشته باشد نه جنبه امر ونهی دهی.

معیارهای ازدواج سالم و استاندارد

آقای دکتر، معیارهای ازدواج سالم و استاندارد، کدام‌اند؟

ما هفت معیار برای ازدواج موفق داریم:

 1-رشد عاطفی و فکری،

 2-تشابه علایق و طرز تفکر،

3-تشابه مذهبی،

 4-تشابه تحصیلاتی و طبقاتی،

5-تشابه طرز فکر به مسایل جنسی،

 6-تشابه علاقه به زندگی

7-تشابه فرهنگ و آداب و رسوم.
 جایگاه معیار سن کجاست؟
در خوشبینانه‌ترین وضعیت

ادامه مطلب ...